Nye gode vaner – reflektion

Det har haltet med indlæggene fra min side de seneste par uger, og det handler om, at jeg oplevede at mit ugentlige indlæg bare var noget der skulle overstås, og når jeg læser dem jeg har skrevet, så tænker jeg; “Hvem h…… gider læse det?!”. Hvis jeg ikke selv synes at det er interessant, så er der nok heller andre derude der synes det. Så jeg skal have genopfundet det, for faktum er faktisk at det virker, at jeg forholder mig til nye vaner på den måde. Det går rigtig godt med de fleste af dem, og jeg kan mærke at jeg er på rette vej. Jeg tror at nøglen er at få lidt flere overvejelser omkring hvad det er for et liv jeg gerne vil skabe. Hvor er det mine gode vaner skal bringe mig hen? Og hvordan holder jeg fast i det, når hverdagen melder sig, når min barsel slutter om 5 uger (der tabte jeg lige kæben, da jeg opdagede det – F***!!)

Her kommer hvad jeg har lært de seneste par uger:

  • Hvis ikke jeg mediterer som det første om morgenen, så kommer det ikke til at ske! Og det er ikke det samme at gøre det om formiddagen, når jeg er gået i gang med alle dagens gøremål. Læringen er at det er om at hoppe ud af sengen når vækkeuret ringer (og finde knappen på babyen, så han kan sove længere end til kl. 6)
  • Jeg sover fantastisk godt, når jeg falder i søvn med dybe vejrtrækninger, og jeg skal faktisk ikke huske mig selv på at gøre det, det sker helt naturligt.
  • At få bevæget mig bliver en svær en at knække, når jeg skal tilbage på arbejde, for lige nu er det de to formiddage om ugen, hvor jeg træner, der trækker læsset. Det skal lige testes, hvordan jeg får det ind i en travl hverdag. Og så vil jeg rigtig gerne begynde at løbe igen.
  • Tandtråden er min evige udfordring, og der skal bare to dage til hvor jeg springer over, så er det som at starte forfra, hvor jeg virkelig skal fokusere på det, for at få det gjort.

Og hvilke gode vaner ligger så som de næste? Jeg kan mærke at det begynder at blive lidt sværere at finde noget der ikke er helt uoverskueligt, for der ligger en stor opgave i forhold til min kost, men jeg kan ikke rigtig overskue, hvor jeg skal begynde. For det er vigtigt at det bliver en vane, hvor jeg skal gøre noget i stedet for en vane hvor jeg skal lade være med at gøre noget (eks. at lade være med at spise slik og chokolade), så det rumsterer lige videre i mit hoved.

Den helt store læring indtil videre er faktisk hvor stor en forskel det gør at jeg har en habit tracker, hvor jeg skætter kryds, når jeg har gjort det jeg har sat mig for. Det bliver meget tydeligt hvordan det går, og det bliver en måde at jeg skal til regnskab overfor mig selv. Det kan anbefales, hvis man vil lave nye vaner.

Udgivet i Gode vaner 2019 | Skriv en kommentar

Nye gode vaner – uge 11

Her kommer status for sidste uge (bedre sent end aldrig, og det er jo kun onsdag):

  • Dybe vejrtrækninger; 4 ud af 7 dage. Faktisk helt godkendt når nu det er første uge at jeg er i gang med den vane. Jeg kan mærke at det gør en kæmpe forskel, så motivationen er ret stor.
  • Bevægelse; 3 gange (og det var også målet), så det er helt godkendt. Jeg kan allerede nu se, at jeg får lidt svært ved at nå det i denne uge, så det kræver lidt fokus at komme i mål.
  • Meditation; 5 ud af 7 dage. Helt godkendt!
  • Tandtråd; 5 ud af 7 dage. Også helt godkendt!

Så det har faktisk været en rigtig fin uge. Jeg er nået en følelse hvor de to vaner jeg har været i gang med et par måneder rent faktisk sidder der. Og jeg synes at jeg har fundet nogle rigtig gode nye vaner, så det kører som smurt.

Udgivet i Gode vaner 2019 | Skriv en kommentar

Man kan ikke tage sine ting med sig…

Jeg har været til bisættelse i dag. Min morfars søster blev 87 år, så selv om det er trist, at hun ikke er her mere, så er det også godt at hun fik fred, for hun var meget dårlig til sidst. Hendes mand døde for flere år siden og de havde ikke nogen børn, så hun havde skrevet testamente, så jeg skal arve efter hende (sammen med nogle andre fra familien). I dag efter bisættelse tog vi op i hendes hus for at se om der var noget vi hver især ville have. Og jeg blev lidt ramt.

Hun var en meget ordentlig dame, der passede på sine ting, lugede ukrudt, gjorde rent, ryddede op og i det hele taget sørgede for at alting var i orden. De havde købt huset i 1968, så der er levet et halvt århundrede der. Men det der er tilbage er jo bare ting – det var det i hvert fald for os. For hende havde hver ting sin plads og sin historie, men for os er det meste bare ting, der skal håndteres og som vi skal sørge for at komme af med. Vores ting betyder i virkeligheden så lidt, for når vi ikke er her mere, så er det bare ting.

For mig sætter oplevelsen mit eget forhold til ting i perspektiv. På en god dag vil jeg påstå at jeg er minimalist, men det er en sandhed med modifikationer, for selv om jeg er god til at rydde op og smide ud, så er der stadigvæk en del ting der får lov at blive tilbage, og jeg slæber også mere indenfor end jeg egentlig vil stå ved. I dag har jeg lært hvor vigtigt det er, at alle tingene bringer mig glæde og gør en forskel for mig, for når jeg ikke længere er her, så er det bare ting, og det vil med al sandsynlighed ikke bringe den store glæde hos dem der skal rydde op efter mig. Eller vil det? Mens jeg sidder og skriver det her bliver jeg i tvivl om hvorvidt det er mig der er for kynisk, og for fokuseret på at jeg udelukkende har ting af praktiske årsager. For når jeg har min farmors gamle sybord stående, så er det selvfølgelig fordi jeg synes at det er pænt, men det er også lidt fordi, at det minder mig om hende, og det er en måde at huske hende på.

Så det er rigtigt at vi ikke kan tage vores ting med os, når det er blevet vores tur til at sige farvel, men måske lever vi videre i nogle af dem. Hvis der er nogen der giver os lov….

Udgivet i Tanker | Skriv en kommentar

Nye gode vaner – marts

Så det lykkedes ikke at få skrevet det her lige efter det forrige indlæg. Jeg nåede halvvejs inden jeg blev afbrudt og lige pludselig var det sengetid, men nu er det her.

Som nævnt er min plan at koble nye gode vaner på i løbet af året, og måske skulle en af dem være at være bedre til at få skrevet blog-indlæg når jeg har besluttet det, i stedet for at udsætte det. Faktisk er jeg ret slem til at udsætte ting generelt, og jeg vile rigtig gerne være bedre til at holde fast i min plan og rent faktisk gøre det jeg har sat mig for. Det er sjovt nok altid de samme opgaver jeg udsætter igen og igen og igen, så det har ikke bare noget med tiden at gøre, men nok mest noget med, at jeg bare er god til at skubbe ting foran mig.

Det var et sidespor, men her kommer de nye gode vaner, jeg skal lære i marts (og måske også i noget af april, eftersom marts er ved at være halvvejs forsvundet):

  • 25 dybe vejrtrækninger inden jeg skal sove. På et yoga retreat for nogle år siden lavede vi 50 dybe vejrtrækninger i træk, hvor man træk vejret ind gennem næsen og pustede ud gennem munden. Det var meget afslappende, og helt fantastisk at lave inden man skal sove. Jeg kan bare ikke overskue at lave 50, for når jeg når til omkring 15, så tænker jeg; der er alt for langt til 50, så jeg kan ligeså godt droppe det. Så nu prøver jeg ved 25. Jeg testede det i går aftes, og jeg kunne godt overskue at nå til 25. Hvis jeg falder i søvn undervejs, er det også ok, for målet er, at jeg ikke skal ligge og vende mig som en ann grillkylling inden jeg falder i søvn
  • Bevægelse mindst 3 gange om ugen; den her vanen har jeg grublet en del over hvordan skulle være. Jeg vil meget gerne træne noget mere, men jeg synes også at det er for ensidigt hvis det kun tæller når jeg tager i træningscentret, for det kan ligeså godt være en fodboldkamp med ungerne eller en lang gåtur med barnevognen i højt tempo. Så målet er at jeg minimum 3 gange om ugen enten tager ned og træner, går tur med barnevognen i mindst en time eller laver anden bevægelse hvor pulsen kommer op i mindst en time.

Sæt i gang!

Udgivet i Gode vaner 2019 | Skriv en kommentar

Nye gode vaner – uge 10

Udover at jeg endnu ikke har nået at skrive det lovede indlæg for marts, så har uge 10 faktisk været en god uge, og den detaljerede status kommer her:

Meditation; 5 ud af 7 dage. Jeg skulle lige i gang, så det blev ikke til noget om mandagen og om søndagen vågnede jeg i en fremmed seng efter at have været til kobberbryllup om lørdagen, og med kun 3 timers søvn i bagagen, så var det ikke meditation der lå først for (jeg var sikkert faldet i søvn, hvis jeg havde forsøgt)

Tandtråd; 5 ud af 7 dage. Det var fredag og lørdag jeg sprang over, for jeg kom for sent i seng, og så må man gerne skære nogle hjørner.

Jeg synes, at jeg er ved at have ret godt styr på de første to vaner, så det er helt på tide at jeg kommer i gang med de næste to, og for ikke at lande i flere overspringshandlinger, så vil jeg fluks få skrevet det indlæg.

Udgivet i Gode vaner 2019 | Skriv en kommentar

Nye gode vaner – uge 9

Så kom jeg op på hesten igen omend noget langsomt, og den kvikke læser vil også opdage, at det i dag er onsdag og ikke mandag, hvor jeg normalt skriver det her indlæg. Jeg vedbliver at blive overrasket af børn, vasketøj, rengøring og andre praktiske gøremål, og så er det som om at døgnet ikke altid har 24 timer. En lille stemme spørger bekymret, hvorden det skal gå, når jeg starter på arbejde igen, men den bro springer vi udfra, når vi kommer til den.

Ugens status kommer her:

  • Meditation; 4 ud af 7 dage, og læringen er, at hvis jeg ikke mediterer som det første om morgenen, når jeg er stået op, så får jeg det ikke gjort. Lige nu er jeg faktisk der, hvor jeg er fint tilfreds med 4 ud af 7. Jeg kan mærke at det gør en forskel, og jeg ved at jeg bare skal holde fast, så bliver det nemmere og nemmere.
  • Tandtråd; 4 ud af 7 dage, og her er jeg ikke helt så tilfreds. For selvom jeg kan mærke at det gør en forskel for mit tandkød, så tænker jeg, at hvis jeg kan finde ud af at børste tænder hver dag, så kan jeg også bruge tandtråd. Jeg arbejder videre, men jeg må indrømme, at jeg allerede glæder mig til at skulle til tandlæge næste gang. Hvis jeg kan holde den kørende indtil dag (omkring sommerferien), så vil det være første gang i mit liv, at tandlægen ikke siger, at jeg skal være bedre til at bruhe tandtråd. Og det vil da også være en slags bedrift i en alder af 33 år – eller det er ihvertfald bedre end at fortsætte i samme rille.

Som jeg tidligere har skrevet, så var tanken at koble nogle nye gode vaner på hver måned, og da kalenderen nu skriver marts, så er det på tide at kigge på det, men den ene skal jeg lige have tænkt helt igennem, så der går lige et par dage inden det kommer.

Udgivet i Gode vaner 2019 | Skriv en kommentar

Nye gode vaner – uge 8

Jeg troede at uge 8 var en ny begyndelse, men med en god gang maveinfluenza og en kæreste med almindelig influenza (nok mandeinfluenza, hvis jeg spørger ham), så blev uge 8 faktisk endnu værre. Status er 1 ud af 7 for både meditation og tandtråd, men hvorfor hulen er det så svært? Jeg kan godt finde ud af at børste tænder hver aften, så hvordan kan det være så svært også at koble tandtråden på?

Jeg tror at konklusionen er, at jeg altid har været god til at tænke ting, men er ret elendig til for alvor at handle på det, så den her øvelse er rigtig god, for det betyder at jeg bliver nødt til at fokusere på at gøre noget i stedet for at tænke, overveje og reflektere.

Udgivet i Gode vaner 2019 | Skriv en kommentar

Nye gode vaner – uge 7

Jeg har lyst til bare at forbigå uge 7 i tavshed for det er ikke gået efter planen. Jeg har været alene hjemme med lille M mens resten af familien var på ferie, og der sker simpelthen noget med mig, når jeg er alene hjemme. Jeg går ligesom i stå og ender med at se Netflix og spise chokolade i stedet for aftensmad, og så virker det lidt lige meget med de gode vaner. Status er at jeg for meditation kan sætte kryds ved 0! dage ud af 7, mens jeg for tandtråd kan sætte kryds ved 2 ud af 7.

Så en stor sort streg over uge 7, og så kan uge 8 kun blive bedre. Jeg har allerede mediteret her til morgen, så der er jeg allerede foran.

Udgivet i Gode vaner 2019 | Skriv en kommentar

Nye gode vaner – uge 6

Jeg har besluttet at lave en status hver mandag, hvor jeg kigger tilbage på den foregående uge. Det er nemlig en god måde at sørge for at jeg rent faktisk får skrevet. Der er derfor to indlæg, der hedder uge 6, da det forrige blev skrevet midt i uge 6, men det dette indlæg skrives mandag i uge 7, og derfor omhandler uge 6, så har det fået samme titel.

Her kommer ugens status:

  • Meditation; jeg har mediteret 4 ud af 7 dage, og det synes jeg faktisk er meget godt. Jeg har sovet hos mine forældre fra fredag og til i dag (mandag), og det lykkedes mig at meditere den ene morgen, og normalt er det svært for mig at fastholde det når jeg ikke er hjemme. Så det er helt klart på plus-siden at det lykkede lørdag, men på minus-siden, at det ikke lykkedes søndag. Tirsdag og fredag missede jeg fordi jeg kom for sent op, og jeg nåede derfor ikke at få noget tid inden M vågnede (også vil jeg undlade at komme med undskyldninger for hvorfor jeg så ikke gjorde det senere på dagen, for det ved jeg virkelig ikke).
  • Tandtråd; lige så stolt jeg er af, at det lykkedes med meditationen selvom jeg ikke var hjemme, ligeså øv er jeg over at det ikke lykkedes med tandtråden. Status er 2 ud af 7 dage, og jeg tror det eneste der er sige er, at jeg ikke skal tro at jeg kan springe et par dage over, og så samle op på rytmen igen, udenat det kræver forholdsvis meget fokus.
Udgivet i Gode vaner 2019 | Skriv en kommentar

Nye gode vaner – uge 6

Jeg har besluttet at 2019 bliver året, hvor jeg fokuserer på at få nye gode vaner. For at holde mig selv op på det, så vil jeg hver uge skrive om hvordan det går. Og ja, det havde været super tjekket, hvis jeg var startet med at skrive i uge 1, men det gjorde jeg ikke, og det skal ikke afholde mig fra at gøre det alligevel.

Her kommer en status på de vaner jeg er startet med:

  • Meditation hver morgen; min oprindelige tanke var at lave en form for morgenrutine, så jeg kunne få den bedst mulige start på dagen. Jeg er A-menneske, og det er resten af familien ikke, så det er min mulighed for at få noget god tid i mit eget selskab. Min rutine er, at jeg står op, går i bad, drikker et stort glas vand og sætter mig og mediterer i 5-15 min afhængigt af humør. Derefter sætter jeg uret på 20 minutter, og den tid bruger jeg på at læse eller blogge uden samtidig at tjekke facebook, nyheder og mail. Status er, at det lykkes i gennemsnit hver 2.-3. dag, men de dage jeg får det gjort, kan jeg mærke en tydelig forskel resten af dagen, så det er bare om at fortsætte.
  • Tandtråd. Lige siden jeg gik hos skoletandlægen har jeg fået at vide at jeg skulle bruge tandtråd, og lige så længe har jeg brugt tandtråd dagligt ugen inden jeg skulle til tandlæge, men ellers ikke. Men nu skal det være slut! De to huller jeg har er i tandmellemrummene, og jeg har også tendens til tandkødsbetændelse, der i værste fald kan give paradentose med tiden. Og hvorfor er det egentligt så svært? Jeg børster tænder hver dag, men det er uendeligt svært lige at koble tandtråden på. Status er at jeg var til tandlæge i onsdags, og det havde jeg selvfølgelig brugt tandtråd i et par uger op til (men det var ikke nok til at snyde tandlægen), og jeg er fortsat. Jeg kan se ud fra min habit tracker, at jeg har gjort det 3 ud af 7 dage, så det er jo også en slags start.

Så jeg kan se nogle fremskridt, men helt ærligt ikke så meget som jeg havde håbet på. Min oprindelige tanke var, at jeg skulle koble nye vaner på hver måned, og eftersom vi er nået februar, så er det tid til det nu, men jeg har besluttet at tage en måned mere kun med de to nye vaner, så de forhåbentlig ender med at sidde godt fast.

Udgivet i Gode vaner 2019 | Skriv en kommentar