Nye gode vaner – reflektion

Det har haltet med indlæggene fra min side de seneste par uger, og det handler om, at jeg oplevede at mit ugentlige indlæg bare var noget der skulle overstås, og når jeg læser dem jeg har skrevet, så tænker jeg; “Hvem h…… gider læse det?!”. Hvis jeg ikke selv synes at det er interessant, så er der nok heller andre derude der synes det. Så jeg skal have genopfundet det, for faktum er faktisk at det virker, at jeg forholder mig til nye vaner på den måde. Det går rigtig godt med de fleste af dem, og jeg kan mærke at jeg er på rette vej. Jeg tror at nøglen er at få lidt flere overvejelser omkring hvad det er for et liv jeg gerne vil skabe. Hvor er det mine gode vaner skal bringe mig hen? Og hvordan holder jeg fast i det, når hverdagen melder sig, når min barsel slutter om 5 uger (der tabte jeg lige kæben, da jeg opdagede det – F***!!)

Her kommer hvad jeg har lært de seneste par uger:

  • Hvis ikke jeg mediterer som det første om morgenen, så kommer det ikke til at ske! Og det er ikke det samme at gøre det om formiddagen, når jeg er gået i gang med alle dagens gøremål. Læringen er at det er om at hoppe ud af sengen når vækkeuret ringer (og finde knappen på babyen, så han kan sove længere end til kl. 6)
  • Jeg sover fantastisk godt, når jeg falder i søvn med dybe vejrtrækninger, og jeg skal faktisk ikke huske mig selv på at gøre det, det sker helt naturligt.
  • At få bevæget mig bliver en svær en at knække, når jeg skal tilbage på arbejde, for lige nu er det de to formiddage om ugen, hvor jeg træner, der trækker læsset. Det skal lige testes, hvordan jeg får det ind i en travl hverdag. Og så vil jeg rigtig gerne begynde at løbe igen.
  • Tandtråden er min evige udfordring, og der skal bare to dage til hvor jeg springer over, så er det som at starte forfra, hvor jeg virkelig skal fokusere på det, for at få det gjort.

Og hvilke gode vaner ligger så som de næste? Jeg kan mærke at det begynder at blive lidt sværere at finde noget der ikke er helt uoverskueligt, for der ligger en stor opgave i forhold til min kost, men jeg kan ikke rigtig overskue, hvor jeg skal begynde. For det er vigtigt at det bliver en vane, hvor jeg skal gøre noget i stedet for en vane hvor jeg skal lade være med at gøre noget (eks. at lade være med at spise slik og chokolade), så det rumsterer lige videre i mit hoved.

Den helt store læring indtil videre er faktisk hvor stor en forskel det gør at jeg har en habit tracker, hvor jeg skætter kryds, når jeg har gjort det jeg har sat mig for. Det bliver meget tydeligt hvordan det går, og det bliver en måde at jeg skal til regnskab overfor mig selv. Det kan anbefales, hvis man vil lave nye vaner.

Dette indlæg blev udgivet i Gode vaner 2019. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *